fredag 15 augusti 2014

Om vårdkontakter och käftsmällar

Ja, var 17 ska jag börja?

Jag visste från start när jag hade opererats o.s.v. att jag antingen skulle bli kallad till återbesök tidigare än normalt eller senare p.g.a. semestertider. Jag köpte det. Absolut. Nu är semestertiden över och jag har fortfarande inte fått hem någon tid så jag bestämde mig för att ringa neurokirurgmottagningen. Jag har alltid haft bra erfarenhet av kontakten här igenom. De är ödmjuka och raka och har alltid varit snabba med att ge mig respons. Igår måste personen i rådgivningen haft en extremt dålig dag. Jag säger bara det. Jag HOPPAS det, för annars har hon inget där att göra.

Nåväl, jag ringde och hon svarade. Brukar vara så, va? So far so good.
Jag undrade om återbesök och hon verkade allmänt förvirrad för hon hade inga uppgifter om det. Efter att hon gått in i min journal såg hon att epikrisen inte var skriven (det hade jag redan räknat ut när hon sa att hon inte hade uppgifter om återbesök och här beskyller jag ENBART politikerna som sett till att det är personalbrist). Hur som helst finns det inga uppgifter om återbesök. Jag berättade att jag hade lite punkter jag vill ta upp med min läkare. Hon undrade vad det gällde och jag berättade:

  1. talet (har svårigheter att hitta ord i omgångar) 
  2. minnetminnetminnetminnet(!) 
  3. och att jag vill prata om huvudvärken som återkommer lite då och då, och har så gjort så länge jag kan komma ihåg, men att jag inte berättat det för någon förrän nu. 
När jag berättat allt detta kläcker människan ur sig: "Ja, men det kan inte ha med din shunt att göra och du är faktiskt inte patient här mellan dina återbesök". Tack för den käftsmällen! 
Vem har levt med shunt i hela mitt liv?
Vart har jag hittills vänt mig när jag har frågor angående shunten eller annat shuntrelaterat? 

Nej, det är helt riktigt, PATIENT är jag inte mellan vårdtillfällena men jag hör ta mig 17 dit när det är något! Och gissa vad? Nu är det något!

"Du behöver en remiss för detta". Hör jag av mig till vårdcentralen, de frågar mig när mina problem uppstod och jag berättar att det är strax efter den senaste shuntrevisionen så kommer de inte inte vilja ta i mig med tång utan hänvisa mig till NK. 

Nu hör ju till saken att jag ändå tänker ringa vc på måndag och prata med dem om det här. Det blir spännande att se vad de säger!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar