lördag 3 maj 2014

Vad är hydrocephalus?

På efterfrågan kommer här en förklaring (med egna ord) vad hydrocephalus är.

Runt hjärnan finns det vätska, som också finns kring ryggmärgen, vilken tjänar som hjärnans stötdämpare. Samma vätska finns och cirkulerar i hjärnans hålrum (ventriklar).Vätskan cirkulerar och produceras/absorberas konstant.

 På människor med hydrocephalus (vattenskalle i folkmun) är cirkulationen rubbad så det blir ett överflöd av vätska som skapar övertryck i hjärnan. Farligt. Shunten som då opererats in finns av lite olika varianter, men min går in som ett rör in i ventrikeln i hjärnan och sen leds den överflödiga vätskan ut genom en ventil och en slang till bukhålan. Där tas vätskan upp av kroppen.
Det finns en annan variant som leder till hjärtat där vätskan sedan tas upp av blodomloppet.

Den shunten jag har nu kan man ställa om öppningstrycket på via en magnet utifrån. Ytterst obehagligt men bra när det fungerar (i mitt fall 1/x antal gånger). Öppningstrycket innebär alltså att ventilen öppnas och tömmer sig när det är x antal mm vätska stående i ventilen. Har för mig att min står på 110 mm just nu....Som max kan den ställas på 200 mm vätskepelare.

Jag får oftast grymt snygga frisyrer efteråt :-) 
Personalen måste ha rätt kul när de gör dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar